گفتگو با نوجوان مجری و شاهنامه‌خوان برتر | بی‌حد و مرز باشیم
  • کد مطالب: ۱۶۰۰۷۸
  • /
  • ۲۵ ارديبهشت‌ماه ۱۴۰۲ / ۱۱:۲۶

گفتگو با نوجوان مجری و شاهنامه‌خوان برتر | بی‌حد و مرز باشیم

«شکست به ما می‌فهماند به کوشش بیشتری نیاز داریم و آن‌قدر باید برای اثبات خودمان تلاش کنیم تا هیچ‌کس و هیچ‌چیز نتواند مانعی سر راهمان باشد.»

«در همه‌ی راه‌هایی که رفته‌ام شکست هم داشته‌ام که البته بیشتر برایم به‌ معنی تجربه‌ای تلخ بوده است.

این تجربه هرچند دردناک است، به ما می‌فهماند به کوشش بیشتری نیاز داریم و حتی اگر ناداوری‌هایی باعث شکستمان شده است، بدانیم آن‌قدر باید برای اثبات خودمان تلاش کنیم تا هیچ‌کس و هیچ‌چیز نتواند مانعی سر راهمان باشد.»

آنچه خواندید بخشی از سخنان مبینا شکرلب، ۱۶ ساله و دانش‌آموز مدرسه‌ی فرزانگان است. مبینا تاکنون موفقیت‌های مختلفی در زمینه‌های قرآنی، شاهنامه‌خوانی و نقالی، مجری‌گری و ورزش داشته است. با او گفت‌وگویی داشتیم که می‌خوانید.

 

تلاش برای هدف

کلاس هفتم از طریق کانون سراج با مجریگری و مشاعره آشنا شدم و نخستین مراسمی که اجرا کردم به‌ مناسبت روز معلم بود.

نخســتیـــن‌بــار بــا کــلاس‌هــای شاهنامه‌خوانی در فرهنگ‌سرای «شهر زیبا و ایمن» آشنا شدم و با «خانه‌ی کودک و شاهنامه» آن را ادامه دادم.

در این کلاس‌ها علاوه بر شاهنامه‌خوانی و نقالی با مهارت‌های مهم زندگی و کتاب‌های دیگر ادبیات ایرانی هم آشنا شدم و بیش از هر چیزی درک مفاهیم و رمز‌های نهفته در داستان‌های شاهنامه و تأکید فردوسی بر خرد و خردگرایی مرا جذب خود کرد که در بسیاری از بخش‌های زندگی‌ام اثرگذار بوده است.

بیشتر تمرکزم روی مجریگری و شاهنامه‌خوانی و نقالی است. به‌جز این‌ها زبان انگلیسی را از کلاس چهارم آغاز کرده‌ام و اکنون دوره‌های آیلتس را می‌گذرانم.

مدتی هم هست که با علاقه آموختن زبان کره‌ای را دنبال می‌کنم. عاشق ادبیات هستم و همه‌ی آثار ادبی قدیم و جدید را می‌خوانم.

غیر از داستان‌هایی از شاهنامه‌ی فردوسی، تعدادی از داستان‌های مثنوی معنوی و اشعاری از سهراب سپهری، فروغ فرخزاد، پروین اعتصامی و سعدی را حفظ هستم.

تاکنون ۳۰ شعر از حافظ، ۲۰۰ رباعی خیام و جزء ۳۰، یک و بخشی از جزء ۲ قرآن را هم از بر کرده‌ام. نمددوزی و دست‌بندسازی را هم انجام می‌دهم و «کالیمبا» (یک ساز کوچک آفریقایی) می‌نوازم.

در برخی مدارس، فن بیان تدریس می‌کنم یا پشتیبان فن بیان هستم. در رشته‌ی ورزشی تکواندو کمربند قرمز دارم و برای گرفتن کمربند مشکی تلاش می‌کنم.

بزرگ‌ترین هدفم در زندگی رشد تحصیلی است و دوست دارم معلمی موفق بشوم. آرزو دارم در صدا و سیما مجری شوم و یک روز در کربلا و حرم امام‌حسین (ع) اجرا داشته باشم.

 

گام‌های طلایی

مهم‌ترین اجرا‌هایی که تاکنون داشته‌ام مربوط به سخنرانی در سازمان دانش‌آموزی خراسان رضوی، پویش کشوری ستارگان آسمان ادب به مناسبت بزرگداشت فردوسی، برنامه‌هایی در حرم رضوی و نمایشگاه بین‌المللی، طرح یاران ولایت (شهدا)، دو اجرا در برنامه‌ی تلویزیونی زعفران شبکه‌ی ۲ سیما و اجرا و نقالی در برنامه‌ی تلویزیونی استوره شبکه خراسان رضوی بوده است.

تاکنون موفق به کسب‌ی رتبه اول جشنواره‌های مجریگری و هم‌چنین رشته‌ی پادکست ناحیه و استان در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ و مقام سوم کشور در رشته‌ی پادکست المپیاد دارکوب سال ۹۹، مقام چهارم جشنواره‌ی کشوری سخنوری و اجرای رواق سخن، رتبه‌ی اول ناحیه در دکلمه‌خوانی نوروز امسال و رتبه‌ی برتر نخستین مسابقه‌ی ملی مناظره‌ی سال ۹۹ شده‌ام.

به‌جز این‌ها تاکنون توانسته‌ام رتبه‌ی استانی جشنواره‌ی جابربن‌حیان، رتبه‌ی برتر نهضت ملی حفظ جزء ۳۰ قرآن و رتبه‌های برتر رشته‌ی ترتیل و جزء ۳۰ در ناحیّه و استان در سال‌های ۹۶، ۹۷ و ۹۸، رتبه‌ی برتر جشنواره‌ی ملی شاهنامه‌خوانی فارسان سال ۹۹، رتبه‌ی اول مشاعره‌ی ناحیه در سال ۹۹، ۲ مدال برنز و یک مدال نقره‌ی استانی در تکواندو و نفر برگزیده‌ی مسابقه کتاب‌خوانی استان را در کارنامه‌ی خود ثبت کنم.

برخی تصور می‌کنند مجریگری استفاده از کلمات سخت، پرحرفی یا صدای خوب است، اما مهم‌ترین مهارت برای مجریگری آشنایی با فن بیان، اعتمادبه‌نفس و مهارت مدیریت صحنه و حفظ ارتباط چشمی با مخاطب است.

برای پیشرفت در این کار، مطالعه برای وسعت دایره‌ی واژگان هم اهمیت زیادی دارد.

تپق متعلق به مجری و موضوعی کاملا عادی است. البته اوایل خیلی می‌ترسیدم اما اکنون می‌دانم این موضوع برای همه پیش می‌آید و باید مهارت کنترل و مدیریت صحنه را داشته باشم.


زمانی برای آغاز

به دوستانم می‌گویم نوجوانی بهترین زمان برای شروع است. باید بدانیم امیدی هست چون خدایی هست. پس خودمان را باور داشته باشیم و تلاش کنیم در دنیایی که با این سرعت در حال تغییر است، با کسب مهارت‌های زیاد و جدید، بی‌حد و مرز باشیم.

مهم‌ترین عامل موفقیتم اول لطف خدا، سپس همراهی و حمایت پدر و مادرم بوده است که بی‌نهایت از آن‌ها ممنونم. هم‌چنین از استادان ارزشمندی مانند آقای باقریان در شاهنامه‌خوانی، خانم ایران‌نژاد در اجرا و خانم طالقانی، مدیر کانون سراج، که مرا یاری کردند سپاسگزارم.

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.